nexterm
for edudational planning





Dr. Majid Sharifi-Tehrani, Systematic Botany, Faculty of Science, Shahrekord University
nexterm
NexTerm is a desktop application developed for faculty of science, the University of Shahrekord.

It is an educational programming tool, which helps departments managers to programme next term's courses.
more videos
In my google-drive folder:

Watch short videos about NexTerm

See illustrated guide of NexTerm

Learn how to changet your rpc calendar to Persian.

> Persian calendar is necessary for setting date-time of exams.
guide: set exam dates
guide: go keyless
نکسترم
دانلود نرم افزار نکسترم

در صورت خرابي لينک دانلود با مولف نرم افزار تماس بگيريد


نرم افزار نکسترم براي برنامه ريزي آموزشي گروه هاي يک دانشکده کاربرد دارد. نکسترم ابتدا در سال 1398 در گروه زيست شناسي دانشگاه شهرکرد بصورت يک نرم افزار بانک اطلاعاتي در ميکروسافت اکسس طراحي شد. سپس در 1399 بار ديگر براي گروه زيست شناسي و به دنبال آن در سطح دانشکده (بصورت يک اپليکيشن ويندوزي در ميکروسافت اسکيوال سرور) مورد استفاده قرار گرفت
نکسترم امکان برنامه ريزي سريع ورودي ها، اساتيد، کلاس ها و آزمايشگاه ها و امکان دسترسي از طريق اينترنت را فراهم مي کند
راهنما
راهنماي نکسترم
در گوگل درايو تعدادي راهنماي ويديويي وجود دارد
يک راهنماي مصور براي تنظيم تقويم ويندوز در حالت تقويم شمسي وجود دارد
تقويم شمسي براي تنظيم تاريخ امتحانات از طريق يک (تقويم) مورد استفاده قرار مي گيرد
video
video
دانلود، نصب و اجراي نخستين
فايل نصب نکسترم را از آدرس سايت دانلود کنيد
براي نصب از ويندوز 10 (نسخه 64 بيتي) استفاده کنيد

در اولين اجرا
نرم افزار دات نت 7 (ازاجزاي ويندوز) به حجم 30 مگابايت از سايت رسمي ميکروسافت روي کامپيوتر شما نصب مي شود
روي نام دانشکده در ليست چپ (شکل زير) دبل کليک کنيد
گروه را از ليست راست انتخاب کنيد
پسورد را واردکنيد
يک نام مستعار براي خود تعيين کنيد

درباره نکسترم
کاربرد نرم افزار نکسترم کمک به " برنامه ريزي آموزشي" گروه هاي آموزشي يک دانشکده بصورت "بدون کاغذ مي باشد.


بطور خلاصه

برنامه آموزشي توسط مدير گروه و فقط با کليک ماوس وارد مي شود و تغييرات در برنامه کلاس، استاد، دانشجو، آزمايشگاه و کارشناس همزمان صورت مي گيرد
پنجره اصلي برنامه
برپايي اوليه توسط ادمين انجام مي شود. چگونه برپايي اوليه را چک کنيم؟
در پنجره اصلي برنامه (شکل 2)، منوي منابع/ سازمان (شکل زير) را انتخاب کنيد تا پنجره منابع (شکل 3) باز شود

يک گروه را انتخاب کنيد
اگر منابع لازم ثبت شده باشند آن ها را بصورت زير مشاهده مي کنيد
براي تصحيح و يا افزودن منابع گروه، به معاون آموزشي دانشکده اطلاع دهيد
منابع
نکسترم احتمالا براي همه دانشکده ها قابل استفاده است
براي شروع استفاده از نکسترم، لازم است منابع دانشکده و گروه هاي آموزشي، به ديتابيس برنامه وارد شوند


منابع عبارتند از

دانشکده: ليست گروه ها / ليست کلاس ها و آزمايشگاه ها / ليست کارشناسان آزمايشگاه


هر گروه آموزشي: ليست اساتيد / ليست دوره هاي آموزشي

هر دوره آموزشي: ليست دروس / ليست ورودي ها / جدول برنامه الگو (ترميک)
ارسال منابع گروه به ادمين
مي توانيد از يک فايل اکسل مانند فوق استفاده کنيد
براي هر (دوره آموزشي) يک صفحه تهيه شود
اسامي همه درس هاي يک دوره آموزشي را وارد کنيد (همه دروس، حتي اگر ارايه نمي شوند)
روي هر سطر، يک درس را وارد کنيد (نام-شماره-واحد-ترم)


چک کردن منابع

در پنجره اصلي برنامه منوي منابع/سازمان را کليک کنيد تا پنجره منابع (شکل 3) باز شود
اسامي اساتيد گروه، دوره هاي آموزشي، و به ازاي هر دوره: ورودي ها و ليست دروس را چک کنيد
در پنجره اصلي برنامه منوي برنامه/ترميک را کليک کنيد تا پنجره برنامه هاي الگو (ترميک) باز شود

گروه را انتخاب کنيد
دوره آموزشي را در سمت راست انتخاب کنيد
برنامه ترميک را در سمت چپ چک کنيد
هر درس در چه ترمي ارايه مي شود
همه درس هاي لازم براي فارغ التحصيلي وجود داشته باشند


برنامه ريزي يک ورودي
به پنجره برنامه هاي الگو برويد
يک برنامه الگو را از سمت راست انتخاب کنيد
راست کليک کنيد و منوي (بکارگيري برنامه) را کليک کنيد
در پنجره انتخاب ورودي، يک ورودي را انتخاب کنيد
به ترم هاي مختلف اين ورودي، درس هاي لازم اختصاص داده مي شوند
اگر يک ورودي قبلا برنامه ريزي شده باشد، ابتدا بايد برنامه قبلي از آن ورودي برداشته شود
ادامه و تکميل برنامه ريزي، از طريق صفحه اصلي صورت مي گيرد
برنامه ريزي يک ترم : تعيين ساعت ارايه درس
برنامه ريزي يک ترم شامل : تعيين ساعت ارايه درس / تعيين استاد / تعيين کلاس-آز / تعيين کارشناس / تعيين تاريخ امتحان


ورودي و ترم را از ليت هاي سمت راست انتخاب کنيد
درس را از ليست سمت چپ انتخاب کنيد
در جدول برنامه هفتگي در پايين، روي ساعت هاي ارايه درس کليک کنيد
اگر درس بيش از دو واحد است براي روز دوم از گزينه کلاس دوم (رنگ قرمز) استفاده کنيد
راست کليک کنيد و فرمان ذخيره را انتخاب کنيد
تعيين استاد درس
در ليست بالا سمت چپ، در ستون استاد دبل کليک کنيد
از پنجره انتخاب استاد، استاد را انتخاب کنيد
اگر استاد از گروه ديگري است، روي گروه مربوطه کليک کنيد
تعيين کلاس/ آزمايشگاه
در ليست بالا سمت چپ، در ستون کلاس دبل کليک کنيد
از پنجره انتخاب کلاس، کلاس يا آزمايشگاه را از ليست سمت راست انتخاب کنيد
ساعت ارايه درس در جدول به رنگ نارنجي ديده مي شود
اگر قبلا اين ساعت اشغال شده باشد، با عدد نشان داده مي شود
با کليک روي اعداد، اطلاعات آن نشان داده مي شوند
براي درس هاي 3 يا چهار واحدي، کلاس دوم را نيز بايد به همين روش مشخص کنيد



تعيين کارشناس آزمايشگاه

براي درس هاي عملي در ليست بالا سمت چپ، در ستون کارشناس دبل کليک کنيد
از پنجره انتخاب کارشناس، يک کارشناس را انتخاب کنيد


يادداشت

در ليست بالا سمت چپ، در ستون يادداشت دبل کليک کنيد
يادداشت مربوط به اين درس را تايپ کنيد.
يادداشت ها در گزارش ها ديده خواهند شد.


تاريخ و ساعت امتحانات
به پنجره اصلي برنامه برويد
ورودي و ترم را مشخص کنيد
يک درس را انتخاب کنيد
در پايين پنجره سمت چپ، روي (تاريخ امتحان) کليک کنيد تا پنجره تاريخ امتحانات باز شود
همه درس هاي آن ورودي در آن ترم در ليست سمت راست ديده مي شوند
روي يک درس کليک کنيد
از تقويم پايين صفحه تاريخ امتحان را انتخاب کنيد
اگر تقويم فارسي نبود، تنظيمات ويندوز در کنترل پنل را تغيير دهيد
با دبل کليک روي ستون سمت راست، ساعت امتحان را وارد کنيد
راست کليک کنيد و از منو (ذخيره) کنيد
براي ديدن ليست تاريخ امتحانات همه درس هاي يک استاد، روي نام استاد در سمت چپ کليک کنيد
براي برگشتن به ليست تاريخ امتحانات همان ورودي، روي نام ورودي کليک کنيد.
تنظيمات ويندوزبراي تقويم فارسي
از منوي استارت ويندوز به کنترل پنل برويد
به قسمت تنظيمات منطقه اي برويد
مطابق شکل زير تقويم را فارسي کنيد
مرور برنامه ها
در پنجره اصلي منوي گزارش/مرور برنامه ها را کليک کنيد تا پنجره زير باز شود
گروه، ورودي و ترم را مشخص کنيد (1 و 2 و 3)
برنامه ورودي (2) در ترم (3) در بخش 4 و 5 نشان داده مي شوند
با راست کليک روي ليست ورودي ها (2) مي توان برنامه اساتيد و يا کلاس ها را مرور کرد
با راست کليک روي (4 يا 5) مي توان بوسيله منو، گزارش برنامه را براي چاپ تهيه کرد
با راست کليک روي (4 يا 5) مي توان بوسيله منوي (در جدول دوم)، برنامه (5) را درون (6) نمايش داد و سپس از (5) براي ديدن برنامه يک گروه يا استاد يا کلاس ديگر استفاده نمود
گزارش براي چاپ
براي گزارش برنامه يک ورودي در يک ترم

به پنجره اصلي برنامه برگرديد
گروه و ورودي و ترم را انتخاب کنيد
در جدول پايين سمت راست، راست کيک کنيد و از منو (گزارش) را انتخاب کنيد


گزارش برنامه يک استاد (يا کارشناس يا کلاس) در يک ترم

به پنجره اصلي برنامه برويد
گروه و ورودي و ترم را انتخاب کنيد
در ليست بالا سمت چپ در ستون استاد، روي نام استاد مورد نظر فقط يک کليک کنيد
زمان هاي خالي در برنامه استاد در جدول پايين سمت چپ ديده مي شود
راست کليک کنيد و از منو، گزارش را انتخاب کنيد
براي گزارش برنامه يک کارشناس يا کلاس نيز از همين روش استفاده کنيد

گزارش برنامه يک ورودي در طول دوره آموزشي

به پنجره اصلي برنامه برويد
گروه و ورودي را انتخاب کنيد
در ليست ورودي ها، راست کليک کنيد و از منو (گزارش) را انتخاب کنيد


گزارش برنامه همه اساتيد (يا دانشجويان يا کلاس ها) در يک ترم

به پنجره اصلي برنامه برويد
از منوي گزارش گزينه مناسب (گزارش ورودي ها / اساتيد / کلاس ها) را انتخاب کنيد
در پنجره تنظيمات گزارش، تنظيمات مورد نياز را مشخص کنيد
با گزينه (روزهاي هفته در سطر)، گزارش مانند برنامه هفتگي است
با گزينه (روزهاي هفته در سطر)، آيتم هايي که در هر سلول جدول مي آيد را تعيين کنيد
گزارش فعاليت کاربران
کاربران سيستم، مديران گروه ها هستند. ورود و خروج کاربران و حذف و تغيير درس ها در برنامه ها بطور خلاصه ثبت مي شوند

براي مشاهده گزارش فعاليت کاربران

به پنجره اصلي برنامه برويد
از منوي گزارش گزينه (فعاليت کاربران) را انتخاب کنيد
در پنجره تنظيمات ، تاريخ/زمان را انتخاب کنيد
راست کليک کنيد و گزارش بگيريد
قسمت پايين اين پنجره مربوط به گزارش گيري از حجم درس هاي برنامه ريزي شده در يک ترم است
video
video
درس هاي سرويسي
ارتباط بين دو دانشکده (براي گرفتن يا ارايه دروس سرويسي) از طريق معاون آموزشي دانشکده ها صورت مي گيرد

دروس سرويسي بين دانشکده اي را "آموزش دانشکده ها" کنترل مي کنند و نتيجه را به گروه ها اطلاع مي دهند

در نرم افزار نکسترم، درس هاي سرويسي بين دانشکده اي را "سرويس گيرنده" ثبت مي کند
روند
درخواست درس توسط گروه شيمي
استعلام و ارايه برنامه توسط آموزش دانشکده
ثبت برنامه درس توسط گروه شيمي
مثال
دروس سرويسي مورد نياز از دانشکده هاي ديگر
(مثلا درس رياضي براي گروه شيمي)
سرويس دهنده: "آموزش دانشکده علوم"
سرويس گيرنده: "گروه شيمي"
روند
درخواست درس توسط آموزش دانشکده
ارايه برنامه توسط گروه فيزيک
ثبت برنامه درس توسط آموزش دانشکده
مثال
دروس سرويسي درخواست شده توسط دانشکده هاي ديگر
(مثلا درس فيزيک براي دانشکده فني)
سرويس دهنده: "گروه آموزشي فيزيک"
سرويس گيرنده: "آموزش دانشکده علوم"
روند
درخواست درس توسط گروه فيزيک
ارايه توسط گروه شيمي
ثبت برنامه درس توسط گروه فيزيک
مثال
دروس سرويسي مورد نياز يک گروه از گروه ديگر در همين دانشکده
(مثلا درخواست درس شيمي براي گروه فيزيک)
سرويس دهنده: "گروه آموزشي شيمي"
سرويس گيرنده: " گروه آموزشي فيزيک"
توضيح
توجه: براي برنامه ريزي، گروه هاي آموزشي دانشکده، فقط با ساير گروه هاي همين دانشکده ارتباط دارند
يعني گروه ها، دروس سرويسي مورد نياز خود را از "گروه هاي ديگر همين دانشکده" تامين مي کنند و به درخواست هاي "گروه هاي همين دانشکده" پاسخ مي دهند
براي تبادل سرويس با دانشکده هاي ديگر، از يک گروه ويژه بنام "سرويس هاي دانشکده " استفاده مي شود
دانشکده هاي متقاضي درس سرويسي، درخواست هاي خود را در (گروه سرويس هاي دانشکده) قرار مي دهند تا مدير گروه آموزشي به آن درخواست پاسخ دهد

مثال1: درس "رياضي براي گروه شيمي" توسط "گروه شيمي" درخواست و توسط گروه "سرويس هاي دانشکده" ارايه (تامين) مي شود

مثال2: درس "فيزيک براي دانشکده فني" توسط گروه "سرويس هاي دانشکده" از گروه فيزيک درخواست مي شود. نتيجه توسط آموزش دانشکده، به دانشکده فني ارايه مي شود

کاربر گروه "سرويس هاي دانشکده"، مي تواند معاون آموزشي دانشکده و يا هريک از گروه هاي آموزشي باشد، که با داشتن پسورد گروه، اطلاعات خود را در جدول آن ثبت مي کنند

video
video
تبادل پيام بين گروه ها
گروه هاي آموزشي در دانشکده به دليل سرويس هايي که ارايه مي کنند، نياز دارند با هم گفتگو کنند

بهترين زمان براي مشاهده يک پيام، زماني است که مدير گروه مشغول همين کار است
بنابراين، نکسترم داراي يک سيستم تبادل پيام متني است. براي ارسال يک پيام به مدير گروه ديگر

به پنجره اصلي برنامه برويد
منوي کاربر/پيام را کليک کنيد تا پنجره پيام ها باز شود
مخاطب را از ليست سمت چپ انتخاب کنيد
در کادر پايين صفحه پيام خود را تايپ کرده و ارسال کنيد
پيام هاي جديدي که دريافت کرده ايد به رنگ آبي ديده مي شوند
براي تبديل پيام به (خوانده شده)، روي آن دبل کليک کنيد
پيام هاي ارسالي شما که مخاطب هنوز نخوانده به رنگ قرمز ديده مي شوند
براي ديدن پيام هاي ميان شما و يک مخاطب، روي نام آن مخاطب در ليست سمت راست کليک کنيد
براي ديدن پيام هاي ميان شما و همه مخاطب ها، روي نام گروه خودتان ليست سمت راست کليک کنيد

Services

NexTerm is a Free software for educational purpose.


To use NexTerm, please contact the author.



NexTerm software is used to replace the classic paper-based methods of educational planing, and  to increase the speed, accuracy and higher correctability in the planning of the next semester's course units.
Nexterm is a substitute for Word or Excel tables or paper tables.

Nextram software prepares the educational planning and its function is within the scope of educational groups inside a faculty, before entering the programs into the educational system of the university.
NexTerm is first developed to be used in the faculty of science at Shahrekord University, however it is readily extendible to other faculties of the university and also for other educational spaces.

To use NexTerm, please
contact the author.

Contact

Dr. Majid Sharifi-Tehrani PhD Systematic Botany
Department of Biology, Faculty of Science
Shahrekord Universirty

+98 9133112733
msht.ir@gmail.com


آدرس: دانشگاه شهرکرد، دانشکده علوم پايه
دکتر مجيد شريفي تهراني
عضو هيات علمي گروه زيست شناسي

Contact author of NexTerm
Dr. Majid Sharifi-Tehrani    2023     www.msht.ir - University of Shahrekord, Faculty of Science